- Paul Levrie en Hilde Missinne, Somformules voor sinus en cosinus, met en zonder driehoeken (pg. 2)
- Els Van Emelen, Een leervoorsprong: een probleem… of net een uitdaging? (pg. 4)
- Els Vanlommel, Snelheid met wrijving (pg. 16)
Een goocheltruc trekt altijd de aandacht. "Hé, hoe is dat mogelijk?" In deze loep beschrijven we een vijftiental goocheltrucs die de leerlingen met wiskunde kunnen verklaren. Er zit goochelmateriaal in voor alle graden. Een greep uit de wiskundige onderwerpen waar de trucs op gebaseerd zijn: rekenen met letters, deelbaarheid, rijen, kansverdelingen... en vooral leren schematiseren, modelleren en problemen oplossen. (pg. 25)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Théorème de Thalès, énoncé et démonstration (pg. 59) door Onbekend,
- Why isn’t the fundamental theorem of algebra obvious? (pg. 61) door Timothy Gowers,
- Proving the fundamental theorem of arithmetic (pg. 61) door Timothy Gowers,