Jaaroverzicht
- 29/1 - Hilde Eggermont, Tekeningen op de speelplaats (pg. 3)
- 29/1 - Noortje Damen, Tijdnood tijdens de lessen wiskunde (pg. 6)
- 29/1 - Michel Roelens, Ontmoeting van twee cilinders (pg. 9)
- 29/1 - Gerd Hautekiet, Formules maken in Word 2007/2010 (pg. 13)
- 29/2 - Ginette Cuisinier en Marie-France Guissard, Tandwielen en cirkelevolventen (pg. 3)
- 29/2 - Michel Roelens, Een foto en een omhullende (pg. 3)
- 29/2 - Luc Van den Broeck, Aanvullingen, opmerkingen en correcties (pg. 16)
- 29/3 - Lore Desmet, Het leven zoals het is: financieel adviseur (pg. 3)
- 29/3 - Els Vanlommel, Wiskunnend Wiske: een uitdaging, ook voor de leerkracht (pg. 7)
- 29/4 - Christophe De Jaegher, De boom van Pythagoras in 3D (pg. 3)
- 29/4 - Els Van Emelen, Wiskunde moet niet ‘leuk’ zijn, wiskunde moet een uitdaging zijn! (pg. 7)
- 29/4 - Gerd Hautekiet, Wiskunde achter de Walibi-Speedy-Pass (pg. 10)
De recente peiling wiskunde in de tweede graad aso toont minder goede resultaten voor algebra, vooral voor leerlingen die minder sterk zijn voor wiskunde. Problemen met algebra zijn niet nieuw en komen even goed elders in de wereld voor. Je kunt zeker niet alles oplossen met een betere didactiek, maar dat neemt niet weg dat er op dat vlak toch nog ruimte voor verbetering is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we niet uitsluitend mogen inzetten op het gedachteloos inoefenen van basisvaardigheden. We moeten integendeel aansturen op een goede combinatie van rekenvaardigheid en algebraïsch inzicht. In het verleden maakten we een loep over het inzichtelijk aanbrengen van leerstof. Nu illustreren we met heel veel voorbeelden uit (vooral) de eerste en tweede graad hoe je de leerstof kunt inoefenen terwijl je tegelijk blijft werken aan het opbouwen van inzicht. (pg. 15))
[ Lees meer ]Sommige leerlingen hebben het moeilijk met wiskunde omdat ze struikelen over taal. Dit is een probleem van anderstalige leerlingen maar het komt ook vaak voor bij leerlingen die Nederlands als moedertaal hebben. Hoe ga je er als wiskundeleerkracht mee om en wat ligt binnen je verantwoordelijkheid? Vanuit problemen in onze eigen klaspraktijk zochten we in de literatuur naar meer informatie. Een belangrijk inzicht dat we meekregen is dat je leerlingen niet minder maar juist meer met taal moet laten bezig zijn. Dit kan door rijke contexten aan te bieden, interactie uit te lokken en taalsteun te geven. We zochten uit wat dit kan betekenen voor je klaspraktijk en merkten dat kleine ingrepen al voor een positief effect kunnen zorgen. (pg. 20))
[ Lees meer ]Goniometrie is van alle tijden, zowel binnen als buiten het klaslokaal. Hoewel het onderwerp bij onze lezers goed bekend is, willen we hier enkele accenten leggen bij de leerstof over rechthoekige en willekeurige driehoeken en hun toepassingen, verwante hoeken en periodieke functies. Daarnaast vermelden we enkele boeiende zijsprongen voor sommige leerlingen: exacte berekening van goniometrische getallen met wortelvormen en het optellen van algemene sinusfuncties aan de hand van de optelling van vectoren. (pg. 9))
[ Lees meer ]In dit nummer maak je aan de hand van een model bestaande uit verhard papier en transparant kennis met een tiende-eeuws astrolabium uit Bagdad. In de middeleeuwen was Bagdad een stad waar wiskunde en wetenschappen een hoge bloei kenden. Een astrolabium is een vlakke schijf die de sterrenhemel voorstelt en die je kunt draaien ten opzichte van de horizon van een waarnemer. Het bij dit nummer gevoegde model is berekend voor de breedtegraad van Vlaanderen. Om te begrijpen wat het astrolabium is en hoe je ermee kunt werken, is ruimtelijk inzicht vereist. Aan de hand van enkele concrete opdrachten leren de leerlingen het astrolabium gebruiken. De projectiemethode die gebruikt is om de sterrenhemel op het astrolabium af te beelden heet stereografische projectie. Een eigenschap van stereografische projectie is dat cirkels op de hemelsfeer afgebeeld worden als cirkels op het astrolabium. (pg. 16))
[ Lees meer ]- 29/1 - Guy Noël, Animated Geometry by J.L.Nicolet / Revoir les films de J.L. Nicolet (pg. 33)
- 29/1 - Vincent van der Noort, Getallen zijn je beste vrienden. Ontboezemingen van een nerd. (pg. 37)
- 29/1 - Mario Livio, Is God een wiskundige (pg. 39)
- 29/2 - Simon Singh, De oerknal (pg. 47)
- 29/2 - Martin Kindt en Ed de Moor, Wiskunde, dat kun je begrijpen! (pg. 52)
- 29/2 - Aad Goddijn, De ster van de dag gaat op en onder (pg. 56)
- 29/3 - Jean Paul Van Bendegem, Logic (pg. 46)
- 29/3 - Anne Schatteman, Een iPad app voor statistiek: StatViZ (Statistics Visualizer 3.3/Learn Statistics) (pg. 52)
- 29/3 - Alfred S. Posamentier, Problem solving stategies for efficient and elegant solutions. Grades 6-12. A resource for the mathematics teacher. (pg. 53)
- 29/4 - Georg Glaeser, Wiskunde in beeld (pg. 37)
- 29/4 - Mike Nachtegael, Wiskundige aanpak van vage informatie (pg. 38)
- 29/4 - Alex van den Brandhof, Roland van de Veen, Jan van de Craats en Barry Koren, De zeven grote raadsels van de wiskunde (pg. 41)
- 29/4 - Jeanine Daems, Perspectieftekenen (pg. 43)
- 29/4 - Paul Drijvers en Anne van Streun, Handboek wiskundedidactiek (pg. 48)