- Christophe De Jaegher, De boom van Pythagoras in 3D (pg. 3)
- Els Van Emelen, Wiskunde moet niet ‘leuk’ zijn, wiskunde moet een uitdaging zijn! (pg. 7)
- Gerd Hautekiet, Wiskunde achter de Walibi-Speedy-Pass (pg. 10)
In dit nummer maak je aan de hand van een model bestaande uit verhard papier en transparant kennis met een tiende-eeuws astrolabium uit Bagdad. In de middeleeuwen was Bagdad een stad waar wiskunde en wetenschappen een hoge bloei kenden. Een astrolabium is een vlakke schijf die de sterrenhemel voorstelt en die je kunt draaien ten opzichte van de horizon van een waarnemer. Het bij dit nummer gevoegde model is berekend voor de breedtegraad van Vlaanderen. Om te begrijpen wat het astrolabium is en hoe je ermee kunt werken, is ruimtelijk inzicht vereist. Aan de hand van enkele concrete opdrachten leren de leerlingen het astrolabium gebruiken. De projectiemethode die gebruikt is om de sterrenhemel op het astrolabium af te beelden heet stereografische projectie. Een eigenschap van stereografische projectie is dat cirkels op de hemelsfeer afgebeeld worden als cirkels op het astrolabium. (pg. 16)
[ Lees meer ]- Wiskunde in beeld (pg. 37) door Georg Glaeser,
- Wiskundige aanpak van vage informatie (pg. 38) door Mike Nachtegael,
- De zeven grote raadsels van de wiskunde (pg. 41) door Alex van den Brandhof, Roland van de Veen, Jan van de Craats en Barry Koren,
- Perspectieftekenen (pg. 43) door Jeanine Daems,
- Handboek wiskundedidactiek (pg. 48) door Paul Drijvers en Anne van Streun,