- Annie Clarysse en Koen De Naeghel, Onderzoekscompetenties met Wiskunnend Wiske (pg. 4)
- Caterina Vicentini, L’Ocalogik: al spelend je redeneervermogen verbeteren (pg. 16)
In het leerplan vinden we de doelstelling: “leerlingen moeten verschillende grafische voorstellingen van statistische gegevens gebruiken en interpreteren”. Hiervoor is het nodig dat leerlingen de technische aspecten van statistiek leren, zoals een gemiddelde bepalen, gegevens voorstellen, een standaardafwijking berekenen… In handboeken vind je veel en waardevol materiaal terug. In deze loep is het niet de bedoeling om dit materiaal verder uit te breiden. We leggen de klemtoon op de meer conceptuele aspecten zoals wat is de betekenis van het gemiddelde, wanneer is de mediaan meer aangewezen dan het gemiddelde of waarvoor kun je een spreidingsmaat als de standaardafwijking gebruiken. Daarnaast vonden we tijdens onze zoektocht op het internet verrassend materiaal om grote hoeveelheden data voor te stellen. In het laatste stukje laten we je daar even van proeven. (pg. 22)
[ Lees meer ]- Origamics, Mathematical explorations through paper folding (pg. 49) door Kazuo Haga,
- Ontdekkingstocht (pg. 52) door Stephan Berendonk en Leon van den Broek,
- De pracht van priemgetallen (pg. 55) door Paul Levrie en Rudi Penne,