- Michel Roelens, De vogelkooi van Archimedes, Zu Chongzhi, Steinmetz en anderen (pg. 8)
- Gerd Hautekiet, Actieve werkvormen in een wiskundeles: drie bescheiden voorbeeldjes (pg. 2)
- Nena Bemindt, Een activerende les over ruimtefiguren in het vierde jaar (pg. 4)
- Paul Levrie, Som- en verschilformules van cosinus met twee rechthoekige driehoeken (pg. 7)
Het begrip ‘oneindig’ is fascinerend en duikt regelmatig op in wiskundelessen, van het eerste tot het zesde jaar. Maar het is een begrip dat vele ladingen dekt. We kunnen oneindig zien als een (onbegrensd) aantal, als het kardinaalgetal van een oneindige verzameling. Er blijken verschillende oneindige kardinaalgetallen te bestaan. Oneindig duikt ook op bij limieten van rijen en functies. Dan gaat het helemaal niet over een aantal, maar over een dynamisch proces. Wat bedoelen we als we zeggen dat x ‘naar oneindig’ gaat? In deze loep geven we ideeën en materiaal om met leerlingen dieper in te gaan op het oneindige, zowel in de eerste en de tweede graad als in de derde graad. (pg. 16)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Let us teach guessing (pg. 46) door George Polya,
- Ons feilbare denken. Thinking, fast and slow (pg. 50) door Daniel Kahneman,