- Michel Roelens, Het rekenwonder (pg. 3)
- Michel Roelens, Zomaar een oefening op de stelling van Pythagoras? (pg. 6)
- Luc Van den Broeck, Pi and the Bouncing Balls (pg. 9)
We brengen leerlingen van de 21ste eeuw in contact met hoe Egyptenaren in de oudheid, Arabieren in de middeleeuwen en Italianen in de renaissance vergelijkingen oplosten. Egyptenaren losten eerstegraadsvergelijkingen op met een gok die ze aanpasten door te verdubbelen en te halveren. Ook de middeleeuwse ‘regula falsi’ start met één of twee gissingen, waarmee de oplossing berekend wordt. De recepten van Al-Khwarizmi om tweedegraadsvergelijkingen op te lossen, werden met ingenieuze meetkundige puzzels verklaard. De geschiedenis van de derde- en hogeregraadsvergelijkingen in de renaissance en erna vormt een ware thriller. Met deze mooie stukjes historische wiskunde hopen we dat de leerlingen ons vak meer als een boeiend menselijk avontuur dan als een afgewerkt product ervaren. Bovendien gaan ze de efficiëntie van de huidige wiskundige oplossingsmethodes beter appreciëren als ze geconfronteerd worden met de moeilijkheden van vroeger, toen men het zonder negatieve getallen en zonder onze handige algebraïsche schrijfwijze moest doen. (pg. 12)
[ Lees meer ]- Cinderella (pg. 39) door Jürgen Richter-Gebert en Ulrich Kortenkamp,
- De beste normering (pg. 45) door Derk Pik,
- Honderd gevangenen en een gloeilamp (pg. 47) door Hans van Ditmarsch,