- Hilde Eggermont, Een hartje op de muur (pg. 3)
- Koen De Naeghel, Belastingverlaging en transformaties van functies (pg. 7)
- Ilke Grosemans, Ilke Saenen, Wim Van Dooren en Onghena Patrick, Begrijpen versus doen in het driedeurenprobleem (pg. 9)
- Isar Goyvaerts, Over getallen die construeerbaar zijn met passer en liniaal (pg. 13)
- Koen De Naeghel, Logaritmen en de zuurtegraad van een oplossing (pg. 17)
In fysica wordt voortdurend gebruik gemaakt van technieken uit wiskunde en omgekeerd worden in de les wiskunde vaak voorbeelden en toepassingen uit fysica bestudeerd. Leerlingen maken de transfer tussen de twee vakken niet automatisch en hebben daar vaak moeite mee. Deze loep biedt inspiratie om de samenhang tussen beide vakken te tonen. We gaan dieper in op begrippen en benamingen die in de les fysica gebruikt worden met betrekking tot vectoren. Ook het scalair en vectorieel product komen aan bod in fysische contexten. Verder zoeken we methoden om het zwaartepunt van vlakke figuren te bepalen. Dat doen we zowel experimenteel als theoretisch, wat een mooie toepassing van integraalrekening oplevert. We behandelen ook een modelleeropdracht waarbij we een antwoord zoeken op een aantal vragen met betrekking tot de regen. Hoe blijf je zo droog mogelijk wanneer je zonder paraplu door een regenbui moet? Tot slot gaan we dieper in op de wiskunde bij de slingerbeweging. We helpen je op weg om zelf een ‘pendulum wave’ te maken, een golf van slingers met verschillende lengte. (pg. 20)
[ Lees meer ]- Sangaku’s, schoonheid van de meetkunde zonder woorden (pg. 46) door Hans van Lint en J. Breeman,