- Luc Van den Broeck, Geheimschrift met blokjes (pg. 3)
- Michel Roelens, De kettinglijn en gelijkvormige grafieken (pg. 8)
- Filip Moons, Activerend aan de slag met hoekgroottes (pg. 15)
- Johan Deprez, Met een loep naar de titratiecurve kijken (pg. 19)
- Michel Roelens, De kettinglijn en gelijkvormige grafieken (pg. )
- Luc Van den Broeck, Geheimschrift met blokjes (pg. )
De eerste graad is voor de leerlingen wennen aan een nieuwe wereld. De leerlingen komen uit verschillende lagere scholen en het niveau, zowel voor taal als voor wiskunde, is soms heel uiteenlopend. Daarom is het voor veel leerlingen nodig dat een deel van de leerstof van de lagere school wordt hernomen, terwijl anderen vooral uitkijken naar het 'nieuwe' dat ze op de grote school komen leren. Veel leerkrachten van de eerste graad zijn op zoek gegaan naar verrijkende activiteiten om al hun leerlingen de boeiende wereld van de wiskunde en haar toepassingen te laten ontdekken. In deze loep laten we enkele van deze collega’s aan het woord. (pg. 21)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Het zichtbaar maken van de discriminant (pg. 37) door J Jansen,
- Een variabele constante. Historische en didactische aspecten van de analyse op school (pg. 39) door Martin Kindt,