- Gerd Hautekiet, Toepassingen van hogere afgeleiden (pg. 3)
- Johan Deprez, Eén probleem, drie representaties (pg. 8)
- Filip Moons en Hanne Lens, Haal ‘De Mol’ in je wiskundeles (pg. 10)
- Bruno Van Clemen en Els Vanlommel, Leren onderzoeken met de wet van Coulomb (pg. 14)
Tensegrities zijn een soort ruimtelijke constructies met staafjes en touwtjes die elkaar door trek- en spankrachten in evenwicht houden. In deze loep behandelen we bepaalde klassen van tensegrities die eenvoudig wiskundig kunnen worden nagerekend. Naast heel wat ruimtelijk inzicht volstaat hiervoor de wiskunde uit het vierde jaar. Met behulp van een 3D- designprogramma kunnen leerlingen daarna ook creatief aan de slag en hun eigen ontwerp maken. Als kers op de taart kunnen ze deze objecten tot slot nog knutselen. (pg. 18)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- De planimeter (pg. 46) door Jan Guichelaar,
- Slim rekenen. Rekentrucs ontmanteld (pg. 39) door J. Los en W. Berkelmans,
- Kansrekening van alledag, een wereld vol verrassingen (pg. 42) door Henk Tijms,