Jaaroverzicht
- 33/1 - Luc Van den Broeck, Geheimschrift met blokjes (pg. )
- 33/1 - Michel Roelens, De kettinglijn en gelijkvormige grafieken (pg. )
- 33/1 - Luc Van den Broeck, Geheimschrift met blokjes (pg. 3)
- 33/1 - Michel Roelens, De kettinglijn en gelijkvormige grafieken (pg. 8)
- 33/1 - Filip Moons, Activerend aan de slag met hoekgroottes (pg. 15)
- 33/1 - Johan Deprez, Met een loep naar de titratiecurve kijken (pg. 19)
- 33/2 - Gerd Hautekiet, Toepassingen van hogere afgeleiden (pg. 3)
- 33/2 - Johan Deprez, Eén probleem, drie representaties (pg. 8)
- 33/2 - Filip Moons en Hanne Lens, Haal ‘De Mol’ in je wiskundeles (pg. 10)
- 33/2 - Bruno Van Clemen en Els Vanlommel, Leren onderzoeken met de wet van Coulomb (pg. 14)
- 33/3 - Michel Roelens, Een vierkante cirkel (pg. )
- 33/3 - Luc Van den Broeck, Een zeldzaam ruimtelichaam (pg. )
- 33/4 - Machteld Verhenne, De volgorde van de bewerkingen (pg. 2)
- 33/4 - Tom Spons, Pi-dag in een nieuw jasje (pg. 5)
- 33/4 - Desiree van den Bogaart, De driehoek van Pascal (pg. 9)
- 33/4 - Jan Baetens, Levensechte wiskunde met interactieve, digitale werkbladen: griepepidemie als voorbeeld (pg. 13)
De eerste graad is voor de leerlingen wennen aan een nieuwe wereld. De leerlingen komen uit verschillende lagere scholen en het niveau, zowel voor taal als voor wiskunde, is soms heel uiteenlopend. Daarom is het voor veel leerlingen nodig dat een deel van de leerstof van de lagere school wordt hernomen, terwijl anderen vooral uitkijken naar het 'nieuwe' dat ze op de grote school komen leren. Veel leerkrachten van de eerste graad zijn op zoek gegaan naar verrijkende activiteiten om al hun leerlingen de boeiende wereld van de wiskunde en haar toepassingen te laten ontdekken. In deze loep laten we enkele van deze collega’s aan het woord. (pg. 21))
[ Lees meer ]Tensegrities zijn een soort ruimtelijke constructies met staafjes en touwtjes die elkaar door trek- en spankrachten in evenwicht houden. In deze loep behandelen we bepaalde klassen van tensegrities die eenvoudig wiskundig kunnen worden nagerekend. Naast heel wat ruimtelijk inzicht volstaat hiervoor de wiskunde uit het vierde jaar. Met behulp van een 3D- designprogramma kunnen leerlingen daarna ook creatief aan de slag en hun eigen ontwerp maken. Als kers op de taart kunnen ze deze objecten tot slot nog knutselen. (pg. 18))
[ Lees meer ]We richten ons op toepassingen van wiskunde in de medische wereld. Voor de A- en B-stroom in de eerste graad werkten we activiteiten uit die kaderen in een themaweek rond gezonde voeding en rond genotsmiddelen. Verder presenteren we materiaal over farmaceutisch rekenen, voor leerlingen van het vijfde jaar tso met 2 uur wiskunde per week en bruikbaar bij het leerplanonderdeel mathematiseren. Voor richtingen uit de derde graad met minimaal 4 u wiskunde per week werkten we toepassingen over exponentiële functies en rijen uit in de context van de farmacokinetiek: hoe evolueert de concentratie van een geneesmiddel in het lichaam? (pg. ))
[ Lees meer ]Veeltermfuncties worden vaak gebruikt om ‘moeilijkere’ functies te benaderen. Door ervoor te zorgen dat in een punt de opeenvolgende afgeleiden tot een bepaalde graad van de veeltermfunctie en de gegeven functie gelijk zijn, ontstaat een Taylorveelterm. Met GeoGebra kunnen leerlingen de grafiek van de functie vergelijken met die van zijn Taylorveeltermbenaderingen. We bewijzen een afschatting voor de ‘fout’ bij het vervangen van de functie door zo’n benadering. Een volgende stap is het werken met een ‘machtreeks’, een soort oneindige veelterm die in een bepaald gebied naar de functie kan convergeren. Dit levert een nieuwe bril op om de functie te bestuderen en zelfs te veralgemenen tot een complexe functie. We besteden aandacht aan de geschiedenis van deze veeltermen en machtreeksen alsook aan hun nut in de fysica en in de wiskunde. Een geschikt onderwerp voor leerlingen van het laatste jaar met minstens 6 wekelijkse lesuren wiskunde... (pg. 19))
[ Lees meer ]- 33/1 - J Jansen, Het zichtbaar maken van de discriminant (pg. 37)
- 33/1 - Martin Kindt, Een variabele constante. Historische en didactische aspecten van de analyse op school (pg. 39)
- 33/2 - J. Los en W. Berkelmans, Slim rekenen. Rekentrucs ontmanteld (pg. 39)
- 33/2 - Henk Tijms, Kansrekening van alledag, een wereld vol verrassingen (pg. 42)
- 33/2 - Jan Guichelaar, De planimeter (pg. 46)
- 33/3 - Gavin Hitchcock, Breaking news, November 1813 – Accused ‘numbers’ claim geometric alibi: a dramatic presentation celebrating Joseph Gergonne (pg. 40)
- 33/3 - John Hattie, De impact van leren zichtbaar maken (pg. 42)
- 33/3 - Chalkdust, Chalkdust. A magazine for the mathematically curious (pg. 45)
- 33/3 - Els Vanlommel, Wortels van de Wiskunde. Een historisch overzicht voor leraren en anderen. (pg. )
- 33/4 - Blackpenredpen, Blackpenredpen (pg. 48)
- 33/4 - L. Weinstein en J. Adam, Rekenen op een bierviltje (pg. 50)
- 33/4 - Presh Talwalkar, MindYourDecisions (pg. 53)