Jaaroverzicht
- 34/1 - Koen De Naeghel, De formule van Heron (pg. )
- 34/2 - Michel Roelens, Het draaiend stokje (pg. 3)
- 34/2 - Hilde Eggermont & Anne Schatteman, Wakker geschud door de l’Hospital (pg. 7)
- 34/2 - Paul Levrie, Heron herbekeken (pg. 8)
- 34/2 - Martino Buchini en Caterina Vicentini (Vertaling: Michel Roelens), Tweedegraadsvergelijkingen bij Lagrange (pg. 9)
- 34/2 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (1): oblate en prolate ellipsoïden (pg. 16)
- 34/3 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (2): onderling onmeetbaar (pg. 16)
- 34/3 - Hugo Pas, Een monument voor een monumentaal getal: π (pg. 14)
- 34/3 - Koen De Naeghel, Over een raadsel met twee zandlopers (pg. 10)
- 34/3 - Antonella Perucca en Luc Van den Broeck, Driehoeken met onderling 5 gelijke zijden en hoeken (pg. 8)
- 34/3 - Els Vanlommel, Een les over de gulden snede en het vormgetal van je identiteitskaart (pg. 3)
- 34/4 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (3): omwindende en omwondene (pg. )
- 34/4 - Gerd Hautekiet, Over vierkantemeterbakken en zo (pg. 3)
- 34/4 - Liza Verhoeven, Verhelderende bewijzen (pg. 6)
De verklarende statistiek gaat over steekproeven en wat je uit steekproefresultaten mag besluiten in verband met de populatie. In deze loep geven we twee aanvullingen ‘buiten het boekje’. De eerste aanvulling gaat in de breedte en is ook voor een breed leerlingenpubliek bedoeld. Op het einde van de lessen statistiek willen we even laten zien hoe ook andere statistischeproblemen op te lossen zijn, analoog maar met andere formules en andere steekproefverdelingen. De tweede aanvulling, voor leerlingen uit wiskundige richtingen, gaat in de diepte en laat iets meer zien van de wiskunde achter de statistiek. Wat zegt de beroemde ‘centrale limietstelling’, die verantwoordelijk is voor het grote belang van de normale verdeling, precies? Hoe kun je bepaalde formulesdie in de lessen statistiek aan bod komen, uit deze stelling afleiden? (pg. 16))
[ Lees meer ]Het oplossen van problemen vraagt een combinatie van kennis, vaardigheden en ‘erin geloven’. Leren problemen oplossen is een zaak van elke dag. In deze loep laten we met veel voorbeelden voor verschillende graden en studierichtingen zien hoe dit in nagenoeg elke wiskundeles kan gebeuren, bij de gewone leerstof. Veel stukjes theorie en veel oefeningen kun je presenteren als problemen die moeten worden opgelost. Hoe kan de leraar als expert en coach dit best begeleiden? Hoe zorgt hij voor een uitnodigende sfeer waarin leerlingen zich durven gooien? (pg. 17))
[ Lees meer ]Wiskunde en fysica zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. In deze loep ligt de klemtoon op wiskundige activiteiten: er wordt gewerkt met functies, grafieken, ongelijkheden, driehoeken, cirkels en integralen. Maar de context waarin dit gebeurt is telkens ontleend aan de fysica: zwaartepunten, evenwicht, drijven, traagheidsmassa van rondtollende lichamen... We steunen hierbij op fysische wetten die we als uitgangspunten gebruiken zonder ze op zichzelf te bestuderen. De resultaten die wiskundig uit de bus komen, zijn vaak onvoorspelbaar en spectaculair. Soms kun je ze controleren door een fysisch experiment in de wiskundeles. (pg. 17))
[ Lees meer ]We namen eindtermen en leerplannen van richtingen met 3 uur wiskunde in het ASO door. We merkten enorm grote verschillen en heel wat keuzemogelijkheden voor leraren. In deze loep vind je een vergelijking tussen de leerplannen over de koepels heen. Je leest er meningen van leraren over keuzes die ze maken. We kijken naar de doorstroom van leerlingen uit deze richtingen naar het hoger onderwijs. Doorheen de loep vind je lesideetjes. We willen inspiratie bieden aan vakgroepen om de invulling van deze richtingen te herbekijken en te evalueren. (pg. 10))
[ Lees meer ]- 34/1 - Luc Van den Broeck, Le plaisir de chercher en mathématiques (pg. 38)
- 34/1 - Els Vanlommel, Wiskunde D op internet (pg. 42)
- 34/2 - Jacques Jansen, Uitdagende problemen: word je gelukkiger van transformeren? (pg. 45)
- 34/3 - Gerd Hautekiet, Het getallenkleurboek (pg. 45)
- 34/3 - Luc Van den Broeck, G. Sanderson, Why is pi here? And why is it squared? A geometric answer to the Basel Problem (pg. )
- 34/4 - Luc Van den Broeck, D. Huylebrouck, Wiskunst (pg. 43)
- 34/4 - Luc Van den Broeck, Famous Inequality Worth Knowing: RMS-AM-GM-HM Inequality (pg. 47)
- 34/4 - Michel Roelens, Michel Ballieu, La preuve par neuf… Quelques étapes de son histoire (pg. )
- 34/4 - Michel Roelens, V. Blåsjö, How to find the logarithm of any number using nothing but a piece of string (pg. 39)
- 34/3 - Johan Deprez, Internationaal Wiskundetoernooi (pg. 7)
- 34/3 - Johan Deprez, Wiskunde B-dag (pg. 7)