- Els Vanlommel, Een les over de gulden snede en het vormgetal van je identiteitskaart (pg. 3)
- Antonella Perucca en Luc Van den Broeck, Driehoeken met onderling 5 gelijke zijden en hoeken (pg. 8)
- Koen De Naeghel, Over een raadsel met twee zandlopers (pg. 10)
- Hugo Pas, Een monument voor een monumentaal getal: π (pg. 14)
- Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (2): onderling onmeetbaar (pg. 16)
Wiskunde en fysica zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. In deze loep ligt de klemtoon op wiskundige activiteiten: er wordt gewerkt met functies, grafieken, ongelijkheden, driehoeken, cirkels en integralen. Maar de context waarin dit gebeurt is telkens ontleend aan de fysica: zwaartepunten, evenwicht, drijven, traagheidsmassa van rondtollende lichamen... We steunen hierbij op fysische wetten die we als uitgangspunten gebruiken zonder ze op zichzelf te bestuderen. De resultaten die wiskundig uit de bus komen, zijn vaak onvoorspelbaar en spectaculair. Soms kun je ze controleren door een fysisch experiment in de wiskundeles. (pg. 17)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- G. Sanderson, Why is pi here? And why is it squared? A geometric answer to the Basel Problem (pg. ) door Luc Van den Broeck,
- Het getallenkleurboek (pg. 45) door Gerd Hautekiet,
- Johan Deprez, Wiskunde B-dag (pg. 7)
- Johan Deprez, Internationaal Wiskundetoernooi (pg. 7)