- Jan Peeters, Afleidbaarheid en rekenregels afgeleiden (pg. 2)
- Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (4): Wijzer en mantisse (pg. 11)
- Luc Van den Broeck, Hoe dik mogen staarten zijn? (pg. 4)
- Antonella Perucca en Deborah Stranen, Veelvouden van 3 graden (pg. 7)
We zouden graag hebben dat leerlingen het woord 'bewijs' associëren met een kans om te redeneren, om te groeien in inzicht. Het leren verwoorden van (eigen) redeneringen en het inspelen op de nieuwsgierigheid naar het waarom, mogen volgens ons de meeste aandacht krijgen. Daarom is het belangrijk om niet alleen bewijzen als theorie aan te bieden, maar ook genoeg bewijsoefeningen. We geven voorbeelden uit de getallenleer, bewijzen met hoeken, met congruente driehoeken en over en met oppervlakte; (pg. 12)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Spurious correlations, Tyler Vigen (pg. ) door Els Vanlommel,
- Op de schouders van reuzen, P. A. Kirschner, L. Claessens, S. Raaijmakers (pg. 46) door Els Van Emelen,
- Toeval is altijd logisch, Steven Tijms (pg. 47) door Els Vanlommel,