- Antonella Perucca, Multiverzamelingen (pg. 3)
- Els Vanlommel, Gaatjes vullen met kwadrieken (pg. 6)
We willen in deze loep enkele korte stukjes en lesactiviteiten toevoegen aan de gebruikelijke leerstof over logaritmen. We laten zien hoe logaritmen ontstaan zijn om het cijferwerk te vergemakkelijken door vermenigvuldigingen om te zetten in optellingen. Door leerlingen even kennis te laten maken met logaritmetabellen of rekenlinialen, kunnen ze het historisch belang van de rekenregel over de logaritme van een product inzien. Verder bespreken we enkele mooie toepassingen: het gebruik van logaritmen om zicht te krijgen op heel grote getallen, logaritmische schalen die in zekere zin ‘natuurlijker’ zijn dan lineaire schalen als het gaat over menselijke waarnemingen, de decibelschaal voor geluidssterkte, audiogrammen die gebruikt worden bij gehoortesten en ten slotte ‘de wet van Benford’ over het eerste cijfer van getallen in datasets. De afzonderlijke stukjes en lesactiviteiten kun je afzonderlijk inlassen in je lessen. (pg. 10)
[ Lees meer ]- How not to Die Hard with Math, Mathloger (pg. 35) door Luc Van den Broeck,
- Wat elke wiskundedocent zou moeten weten over histogrammen (pg. 38) door Michel Roelens,
- Kansrekening in Werking, een moderne aanpak, Henk Tijms (pg. 40) door Luc Van den Broeck,