Jaaroverzicht
- 35/1 - Henk Hietbrink, Een tekeninstrument om weerspiegelpunten te vinden (pg. 7)
- 35/1 - Leon Lenders, De overkapping van een busstation (pg. 15)
- 35/1 - Irene van Stiphout en Geeke Bruin-Muurling, Stappenplan: handig of toch niet? (pg. 2)
- 35/2 - Antonella Perucca en Deborah Stranen, Veelvouden van 3 graden (pg. 7)
- 35/2 - Luc Van den Broeck, Hoe dik mogen staarten zijn? (pg. 4)
- 35/2 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (4): Wijzer en mantisse (pg. 11)
- 35/2 - Jan Peeters, Afleidbaarheid en rekenregels afgeleiden (pg. 2)
- 35/3 - Antonella Perucca, Het kunstgalerijprobleem (pg. 2)
- 35/3 - Julien Onderbeke, Begeleide onderzoeksopdracht over machten en veeltermen (pg. 6)
- 35/3 - Els Vanlommel, Invalshoek en terugkaatsingshoek bij een vlakke spiegel: een extremumprobleem (pg. 9)
- 35/4 - Els Vanlommel, Gaatjes vullen met kwadrieken (pg. 6)
- 35/4 - Antonella Perucca, Multiverzamelingen (pg. 3)
Je vindt in dit nummer een verzameling losse oefeningen met als enig gemeenschappelijk kenmerk dat wij ze mooi vinden. Het zijn oefeningen op de ‘gewone’ leerstof, niet bedoeld om iets nieuws in te leiden of ook niet als onderzoeksopdracht. Gewoon een loep vol inspirerende oefeningen over de graden heen die we graag delen met onze lezers! (pg. 18))
[ Lees meer ]We zouden graag hebben dat leerlingen het woord 'bewijs' associëren met een kans om te redeneren, om te groeien in inzicht. Het leren verwoorden van (eigen) redeneringen en het inspelen op de nieuwsgierigheid naar het waarom, mogen volgens ons de meeste aandacht krijgen. Daarom is het belangrijk om niet alleen bewijzen als theorie aan te bieden, maar ook genoeg bewijsoefeningen. We geven voorbeelden uit de getallenleer, bewijzen met hoeken, met congruente driehoeken en over en met oppervlakte; (pg. 12))
[ Lees meer ]Het eerste deel is een lessenreeks over telproblemen voor leerlingen van de derde graad in een wiskundeluwe richting. Veel aandacht gaat naar het analyseren van telproblemen alvorens te beginnen rekenen. De combinaties, variaties en permutaties, met of zonder herhaling, worden gekoppeld aan typevoorbeelden en gecombineerd in enkele complexere telproblemen. Het tweede deel, voor leerlingen in sterke wiskunderichtingen, bevat twee onderzoeksonderwerpen: het tellen van kleuringen van objecten met symmetrie en het tellen van muzikale akkoorden. (pg. 13))
[ Lees meer ]We willen in deze loep enkele korte stukjes en lesactiviteiten toevoegen aan de gebruikelijke leerstof over logaritmen. We laten zien hoe logaritmen ontstaan zijn om het cijferwerk te vergemakkelijken door vermenigvuldigingen om te zetten in optellingen. Door leerlingen even kennis te laten maken met logaritmetabellen of rekenlinialen, kunnen ze het historisch belang van de rekenregel over de logaritme van een product inzien. Verder bespreken we enkele mooie toepassingen: het gebruik van logaritmen om zicht te krijgen op heel grote getallen, logaritmische schalen die in zekere zin ‘natuurlijker’ zijn dan lineaire schalen als het gaat over menselijke waarnemingen, de decibelschaal voor geluidssterkte, audiogrammen die gebruikt worden bij gehoortesten en ten slotte ‘de wet van Benford’ over het eerste cijfer van getallen in datasets. De afzonderlijke stukjes en lesactiviteiten kun je afzonderlijk inlassen in je lessen. (pg. 10))
[ Lees meer ]- 35/1 - Michel Roelens, Guy Noël, Intérieur et aire d’un polygone (pg. 48)
- 35/1 - Michel Roelens, Rik Verhulst, Wiskunde voor bollebozen (pg. 51)
- 35/2 - Els Vanlommel, Toeval is altijd logisch, Steven Tijms (pg. 47)
- 35/2 - Els Van Emelen, Op de schouders van reuzen, P. A. Kirschner, L. Claessens, S. Raaijmakers (pg. 46)
- 35/2 - Els Vanlommel, Spurious correlations, Tyler Vigen (pg. )
- 35/3 - Michel Roelens, De meetkunst van Albrecht Dürer, Martin Kindt (pg. 40)
- 35/3 - Luc Van den Broeck, De (max, +)-algebra, Gerardo Soto y Koelemeijer (pg. 45)
- 35/4 - Luc Van den Broeck, Kansrekening in Werking, een moderne aanpak, Henk Tijms (pg. 40)
- 35/4 - Michel Roelens, Wat elke wiskundedocent zou moeten weten over histogrammen (pg. 38)
- 35/4 - Luc Van den Broeck, How not to Die Hard with Math, Mathloger (pg. 35)