Jaaroverzicht
- 36/1 - Michel Roelens, Knikkers in de doos (pg. 3)
- 36/1 - Hilde Eggermont, Kantelen (pg. 16)
- 36/1 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (5): Regel van Guldin (pg. 15)
- 36/1 - Antonella Perucca, De zeven bruggen van Koningsbergen (pg. 8)
- 36/1 - Machteld Verhenne, Gras of klaver? Voorbeeld van een probleemoplossende aanpak (pg. 11)
- 36/2 - Chiara De Vos, Luc Van den Broeck, Wiskunnend Wiske, de komieke kookplaat (pg. 7)
- 36/2 - Michel Roelens, De rijkdom van meetkunde (pg. 8)
- 36/2 - Antonella Perucca, De 15-puzzel (pg. 11)
- 36/2 - Rudi Peetermans, Een intuïtieve manier voor het oplossen van vierkantsvergelijkingen (pg. 12)
- 36/2 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (6): Modus tollens (pg. 15)
- 36/3 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (7): Corrolaria en porismen (pg. 16)
- 36/3 - Walter Van Assche, Wiskundige achtergrond bij de coronacrisis (pg. 3)
- 36/3 - Luc Van den Broeck en Wouter Lahousse, De optimale hoek voor een tuinslang (pg. 6)
- 36/3 - Johan Deprez, ‘Jobs, jobs, jobs’ en hoe een goede grafiek meer inzicht geeft (pg. 9)
- 36/3 - Francesco Bulli, De oppervlakte van een paraboolsegment (pg. 11)
- 36/3 - Antonella Perucca, Vier punten, twee afstanden (pg. 13)
- 36/4 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (8): Cuspiden (pg. 22)
- 36/4 - Engjëll Begalla en Antonella Perucca, Het ABCD van de koordenvierhoeken (pg. 19)
- 36/4 - Els Vanlommel, Wiskunde en biologie: menotaxis (pg. 14)
- 36/4 - Rudi Peetermans, Convergentieonderzoek van een bijzondere rij met behulp van integralen (pg. 12)
- 36/4 - Michel Roelens, Logica in algebra (pg. 11)
- 36/4 - Gerd Hautekiet, Had ik dit maar vroeger geweten: Office Lens (pg. 9)
- 36/4 - Luc Van den Broeck, De gemiddelde schaduw van een voetbal, ook al is hij niet zo rond (pg. 3)
Eerstegraadsfuncties komen in vele gedaanten voor in het secundair onderwijs, soms open en bloot, zoals in de tweede graad, maar nu en dan ook op onverwachte plaatsen verspreid over alle jaren. In deze loep werken we relevante toepassingen uit, zoals thermische uitzetting en temperatuurschalen. We laten zien hoe je eerstegraadsfuncties kunt inzetten bij het voorbereiden van de kettingregel voor afgeleiden en we bespreken differenties bij eerstegraadsfuncties met één en met twee veranderlijken. Tot slot bespreken we twee toepassingen in de statistiek: regressielijnen die een samenhang in bepaalde datasets beschrijven en de Q-Q plot (quantile-quantile plot). (pg. 21))
[ Lees meer ]Een graaf bestaat uit ‘knopen’ die wel of niet verbonden zijn door ‘bogen’. De grafentheorie, ontstaan met de bruggen van Koningsbergen in de 18de eeuw, is nu overal aanwezig als wiskundig model voor het internet, sociale netwerken, routeplanners... en doet binnenkort ook haar intrede in de eindtermen wiskunde voor de tweede graad. We laten in deze loep zien hoe leerlingen met grafen (zullen) kunnen redeneren, puzzelen en bewijzen zonder veel voorkennis of algebraïsche hindernissen. Ze leren ook diverse situaties modelleren in een zelfde taal van knopen en bogen. Bij de meeste ‘echte’ toepassingen gaat het om reusachtige grafen en zijn er systematische algoritmen nodig om hierin bv. kortste wegen te vinden, of om alle knopen efficiënt met elkaar te verbinden. Exemplarisch laten we de leerlingen kennis maken met het algoritmisch denken dat hiervoor nodig is. (pg. 16))
[ Lees meer ]Meetkunde in hogerdimensionale ruimten staat nergens op het leerplan in het secundair onderwijs. Toch zijn leerlingen meer dan eens geïntrigeerd door de mythische vierde dimensie. In deze loep proberen we antwoorden te geven op hun vragen zonder het begripdimensie heel theoretisch te definiëren. We leggen uit hoe we vierkanten en driehoeken in hogere dimensies kunnen voorstellen en hoe we het aantal punten, lijnstukken, ... van deze lichamen kunnen tellen. Verder proberen we het analytischrekenwerken de vectoralgebra vanuit de vertrouwde driedimensionale ruimte omhoog te tillen naar hogerdimensionale ruimten. Dit gebeurt op basis van analogie. (pg. 17))
[ Lees meer ]In deze coronatijd overstelpen de media ons met uitgebreid cijfermateriaal. Zelden werd het belang van wiskunde zo duidelijk onderstreept voor de hele maatschappij. Toch loopt de itnerpretatie van dit materiaal nogal eens fout. In deze loep doen we een bescheiden poging om helderheid te brengen in dit kluwen van informatie. We zoomen in op drie Covid-gerelateerde thema's die bruikbaar zijn in de lessen wiskunde. We brengen de beruchte contactbubbels in verband met grafentheorie. Vervolgens bespreken we een item in verband met kansrekening in het kadeer van teststrategieën voor Covid-19. In het laatste deel focussen we op een uitgewerkte onderzoeksopdracht over de discrete versie van heet beruchte SIR-model. We leveren in deze loep materiaal voor in de klas en achtergrond om te kunnen vertellen elk jaar. (pg. 23))
[ Lees meer ]- 36/1 - Luc Van den Broeck, Nieuw handelsreizigersprobleem? J. Klauwen, Pythagoras (pg. 50)
- 36/2 - Michel Roelens, Foute bewijzen (Michel Sebille) (pg. 50)
- 36/2 - Luc Van den Broeck, De toevalsfactor & dichtheid in priemgetallen (Arnout Jaspers) (pg. 52)
- 36/3 - Michel Roelens, Korste afstandsalgoritme toegepast op verrassende puzzel (Bruno Teheux) (pg. 45)
- 36/3 - Els Vanlommel, De wetten van de wereld: Het grote verhaal van de wiskunde, Mickaël Launay, (pg. 48)
- 36/4 - Els Vanlommel, Euler’s pioneering equation The most beautiful theorem in mathematics, Robin Wilson (pg. 47)
- 36/4 - Gerd Hautekiet, Feitenkennis, Hans Rosling (pg. 44)
- 36/4 - Luc Van den Broeck, Straf in Statistiek, Ellen Vandervieren (pg. 42)
- 36/3 - KULeuven, Schrijf je in voor het Internationaal Wiskundetoernooi 2020 (pg. 47)
- 36/3 - Ellen Vandervieren, Boek over nieuwe eindtermen statistiek: ‘Straf in statistiek’ (pg. 44)