- Michel Roelens, Pi is irrationaal. Een stukje ‘echte’ wiskunde lezen. (pg. 21)
- Antonella Perucca, Trapgetallen (pg. 18)
- Luka Hartman, Michel Roelens, Mathias Tilkin en Parfaite Zikpi, Het kortstepad-algoritme van Dijkstra (pg. 8)
Kennis van logica kan leerlingen helpen om bewijzen beter te doorgronden, het nut van tegenvoorbeelden in te zien… Daarnaast vormt logica, op het kruispunt van wiskunde en filosofie, een stukje algemene cultuur. Door de opkomst van de informatica heeft de logica nog aan belang gewonnen. De nieuwe eindtermen en leerplannen voorzien een leerlijn logica, met in de tweede graad de propositielogica met o.a. waarheidstabellen. In deze loep willen we inspiratie bieden voor deze lessen. We gaan in op het verschil tussen de taal van de logica en de dagelijkse omgangstaal. We behandelen waarheidstabellen en passen die toe op schakelingen en logische poorten. Het bewijs uit het ongerijmde geven we speciale aandacht. In de klassieke logica geldt het ‘uitgesloten derde’: een uitspraak kan enkel waar of onwaar zijn. Op het einde van deze loep kijken we even over het muurtje naar een andere soort logica, driewaardige logica. (pg. 25)
[ Lees meer ]- H. Ligtenberg, Uitgerekend! Het opzienbarende van getallen (pg. 50) door Luc Van den Broeck,
- F.J.G. Vieli, M. Maillard, A spatial characterisation of Pascal limaçons (pg. 54) door Luc Van den Broeck,
- Gerd Hautekiet, Online symposium 2 oktober 2021 “Coryfeeën met ideeën: visies op wiskundeonderwijs” (pg. )
- Joeri Van der Veken, Internationaal Wiskundetoernooi 2021, voor leerlingenteams van de derde graad (pg. )
- Platform Wiskunde Nederland, Vakantiecursus voor wiskundeleraren (pg. )