Jaaroverzicht
- 37/1 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (9): dubbelverhouding (pg. 24)
- 37/1 - Michel Roelens, Van één veranderlijke naar twee veranderlijken: afgeleiden en integralen (pg. 11)
- 37/1 - Eddy Vandevyvere, Raaklijnen door de oorsprong (pg. 8)
- 37/1 - Hilde Eggermont, Roteren in 4D (pg. 3)
- 37/2 - Luc Van den Broeck, Vergeten begrippen (10): Original Odhner (pg. 28)
- 37/2 - Luc Van den Broeck, Twee verwante extremumproblemen en een merkwaardige veralgemening (pg. 24)
- 37/2 - Antonella Perucca, Elk natuurlijk getal is het begin van een macht van twee (pg. 23)
- 37/2 - Hilde Eggermont, Een blokje kaas verdelen (pg. 22)
- 37/2 - Els Van Emelen, Elegantie is meer dan een oplossing (pg. 18)
- 37/2 - Theo van den Bogaart en Rogier Bos, Vastgelopen? Je kunt de boom in. (pg. 14)
- 37/2 - Els Vanlommel, Instant insanity (pg. 9)
- 37/2 - Geert Heyman, Op een dag … verraste Oscar mij (pg. 3)
- 37/3 - Mathias Stichelbaut, Volume van omwentelingslichamen met veeltermregressie in GeoGebra (pg. 4)
- 37/3 - Luka Hartman, Michel Roelens, Mathias Tilkin en Parfaite Zikpi, Het kortstepad-algoritme van Dijkstra (pg. 8)
- 37/3 - Antonella Perucca, Trapgetallen (pg. 18)
- 37/3 - Michel Roelens, Pi is irrationaal. Een stukje ‘echte’ wiskunde lezen. (pg. 21)
- 37/4 - Filip Moons, Stelsels probleemoplossend introduceren (pg. 8)
- 37/4 - Luc Van den Broeck, Logische poorten in de huiskamer en onder de motorkap (pg. 3)
- 37/4 - Hugo Troch, Rekenen met chauffeurs (pg. 6)
Op het moment dat COVID-19 bijna een jaar ons leven tekent, willen we onze ervaringen gebruiken om ons onderwijs te verbeteren. We werden gedwongen om in sneltempo vele nieuwe dingen te leren. Tijdens de hete zomer van 2020 keken we vanop een afstand kritisch terug. Nieuwe dingen uitproberen zorgt immers voor nieuwe inzichten. Deze loep is een poging om een aantal van deze inzichten scherp en concreet te maken. We zoeken uit hoe ‘wat we toen leerden’ ons onderwijs kan versterken. Deze loep is zeker geen pleidooi voor digitaal leren of afstandsonderwijs. We kiezen vol overtuiging voor nabij en interactief onderwijs maar we zijn niet vies van digitale hulpmiddelen die dit onderwijs kunnen versterken of onszelf kunnen ondersteunen. Eerst lichten we enkele inzichten toe die de coronacrisis scherper maakte, vervolgens lees je over ervaringen die we niet zonder meer los willen laten en vragen we ons af hoe ze ons onderwijs kunnen versterken. Daarna geven we een aantal bronnen die we tijdens de coronacrisis (her)ontdekten en die we waardevol vinden. Tot slot eindigen we met een kleine ‘toolkit voor noodgevallen’. (pg. 25))
[ Lees meer ]Gastauteur Cinder Neyens creëerde voor haar bachelorproef een website met instapproblemen voor wiskundelessen in de eerste graad. Voor deze loep heeft zij een aantal voorbeelden uit haar website geselecteerd horend bij verschillende onderwerpen van het leerplan. Deze instappen zijn kant en klaar. Het zijn korte activiteiten om op een leuke manier te starten en de aandacht van de leerlingen te richten op het onderwerp van de les. Deze loep is ook een uitnodiging voor de lezer om zelf dergelijke instappen te creëren en te delen met collega’s. (pg. 29))
[ Lees meer ]Kennis van logica kan leerlingen helpen om bewijzen beter te doorgronden, het nut van tegenvoorbeelden in te zien… Daarnaast vormt logica, op het kruispunt van wiskunde en filosofie, een stukje algemene cultuur. Door de opkomst van de informatica heeft de logica nog aan belang gewonnen. De nieuwe eindtermen en leerplannen voorzien een leerlijn logica, met in de tweede graad de propositielogica met o.a. waarheidstabellen. In deze loep willen we inspiratie bieden voor deze lessen. We gaan in op het verschil tussen de taal van de logica en de dagelijkse omgangstaal. We behandelen waarheidstabellen en passen die toe op schakelingen en logische poorten. Het bewijs uit het ongerijmde geven we speciale aandacht. In de klassieke logica geldt het ‘uitgesloten derde’: een uitspraak kan enkel waar of onwaar zijn. Op het einde van deze loep kijken we even over het muurtje naar een andere soort logica, driewaardige logica. (pg. 25))
[ Lees meer ]Optimalisatieproblemen oplossen met behulp van lineaire programmering, is een nieuwe eindterm. Het is een onderdeel van operationeel onderzoek, typische wiskunde van de handelsingenieur. Een interessant aspect van lineaire programmering is de combinatie van het visuele (het werken op de grafiek) en het algebraïsche. Wat je doet met de ongelijkheden en de winst- of kostenfunctie, of wat je in de matrices doet bij de simplexmethode, kun je grafisch interpreteren en de inspiratie voor wat je algebraïsch doet komt van het grafische. Dat over en weer gaan leidt tot inzicht. Bovendien geeft het een inkijk in enkele echte toepassingen van ongelijkheden. Deze combinatie van het visuele en het algebraïsche vormt de rode draad doorheen deze loep. Bij het grafisch oplossen voorzien we enkele uitbreidingsoefeningen, waarin gebruik gemaakt wordt van parameters. (pg. 11))
[ Lees meer ]- 37/1 - Els Vanlommel, Geometry Puzzles in Felt Tip (pg. )
- 37/1 - Michel Roelens, Worstelen met een integraal (pg. 49)
- 37/2 - Luc Van den Broeck, 700 years of secrets of the Sums of Sums (pg. 45)
- 37/3 - Luc Van den Broeck, F.J.G. Vieli, M. Maillard, A spatial characterisation of Pascal limaçons (pg. 54)
- 37/3 - Luc Van den Broeck, H. Ligtenberg, Uitgerekend! Het opzienbarende van getallen (pg. 50)
- 37/4 - Luc Van den Broeck, Lord N., On an alternative formula for the area of a spherical cap (pg. 42)
- 37/4 - Els Van Emelen, B. Orlin, Wiskunde is overal (pg. 45)
- 37/4 - Michel Roelens, David M. Bressoud, Calculus reordered. A history of the big ideas (pg. 47)
- 37/4 - Filip Moons, Dirk De Bock & Geert Vanpaemel. Rods, Sets and Arrows. The Rise and Fall of Modern Mathematics in Belgium. (pg. 53)
- 37/3 - UAntwerpen/VVWL, Wiskundeleraar, hoe heb jij het (gedeeltelijk) afstandsonderwijs overleefd? (pg. )
- 37/3 - Platform Wiskunde Nederland, Vakantiecursus voor wiskundeleraren (pg. )
- 37/3 - Joeri Van der Veken, Internationaal Wiskundetoernooi 2021, voor leerlingenteams van de derde graad (pg. )
- 37/3 - Gerd Hautekiet, Online symposium 2 oktober 2021 “Coryfeeën met ideeën: visies op wiskundeonderwijs” (pg. )