- Gilberte Verbeeck, Goochelen en wiskunde: een kaart voorspellen (pg. 19)
- Gilberte Verbeeck, Stelsels in de lagere school? (pg. 16)
- Leon Lenders, Waarom neem je best een gradenboog mee op een strandwandeling? (pg. 11)
- Chris Cambré, De Suite app – GeoGebra heruitgevonden (pg. 7)
- Luc Van den Broeck, Parameterkrommen, draaiende wijzers en complexe getallen (pg. 3)
Een nieuwe eindterm voor de tweede graad doorstroomfinaliteit gaat over het grafisch voorstellen van bivariate statistische gegevens onder de vorm van een spreidingsdiagram en het beschrijven van het verband tussen de twee variabelen met behulp van een trendlijn. In deze loep laten we zien hoe je deze leerinhouden in de klas kunt behandelen. Het is een onderwerp dat op de grens zit tussen statistiek en functieleer en het vormt een uitstekende gelegenheid om in te gaan op het gebruik van functies als wiskundig model voor fenomenen uit de realiteit. We leggen expliciet de band met het gebruik van spreidingsdiagrammen en trendlijnen in wetenschapsvakken en in de media. We gaan ook in op de vaak voorkomende misvatting dat samenhang tussen twee variabelen automatisch een oorzakelijk verband met zich mee zou brengen. (pg. 21)
[ Lees meer ]- Ann Dooms. Wiskunde, Een wandeling in de wondere wereld van de mathematica (pg. 47) door Gerd Hautekiet,
- Pick’s theorem – The wrong, amazing proof (pg. 43) door Luc Van den Broeck,
- Min maal min is plus, CREM (pg. 40) door Michel Roelens,