- Dennis Presotto, Veeltermvoorschriften en Vandermondematrices (pg. )
- Els Vanlommel, Uitgewerkte voorbeelden in de wiskundeles (pg. )
- Luc Van den Broeck, Vijf verdelen over drie … (pg. )
- Hans Denayer, Leerlingen écht aan het werk zetten door gerandomiseerd oefenen (pg. )
De nieuwe eindtermen brengen veranderingen met zich mee voor de kansrekening. De informele aanloop met kansbomen verschuift van de tweede naar de derde graad en zal voor sommige leraren derde graad nieuw zijn. Er is ook een nieuw onderwerp: kruistabellen. In het eerste deel van de loep werken we een didactische aanpak uit voor de kansrekening met kansbomen en kruistabellen. We nemen daarbij een aanloop en kijken eerst naar ‘telbomen’, die in de tweede graad gebleven zijn. In het tweede deel richten we ons op studierichtingen in de derde graad waar het niet stopt bij kansbomen en kruistabellen. We tonen hoe je daar de verschillende ‘tools’ uit de kansrekening (kansbomen, kruistabellen, verzamelingen en stochastische veranderlijken) in elkaar kunt laten passen. (pg. )
[ Lees meer ]- Ruitjesblues (pg. ) door Luc Van den Broeck,
- matrixcalc.org. Rekent de leerling van de toekomst nog zelf? (pg. ) door Gilberte Verbecck,