Archief doorzoeken

Kleine opdrachten, grote vaardigheden: onderzoekscompetenties van 1 tot 6

Onderzoekscompetenties vind je expliciet terug in aso-leerplannen van de derde graad. Het hoeft geen apart hoofdstuk te zijn maar het kan in vrijwel alle wiskundelessen van het eerste tot het zesde jaar aan bod komen. De gewone leerstof ‘uit het handboek’ biedt veel kansen om leerlingen tot onderzoek te stimuleren. Je kunt ook kleine opdrachten geven die ze niet enkel oplossen, maar waarbij ze vooraf ‘echte’ gegevens opzoeken of hun oplossing nadien schriftelijk of mondeling presenteren. Ten slotte wordt het verhaal verteld van een school die de wiskunde-B-dag en de voorbereiding ervan

[ Read More ]

Naar de abstracte algebra?

Voor de meerderheid van de leerlingen is de hedendaagse aanpak (van concreet naar abstract, minder geformaliseerd, gebruik van ICT, ...) zinvoller en toegankelijker dan de wiskundelessen van enkele decennia geleden. Maar een beperkte groep sterke leerlingen weet een stuk deductief opgebouwde leerstof op een relatief hoog abstractieniveau best te appreciëren. Hoe kunnen we deze leerlingen in de derde graad in contact brengen met een aantal typisch wiskundige aspecten: deductieve opbouw, abstractie, doorgedreven gebruik van symbolische notatie, algebraïsche structuren?

[ Read More ]