Archief doorzoeken

Elastiekjes en zeepbellen: minimale lengten en oppervlakten

Gespannen elastiekjes en zeepvliezen hebben met elkaar gemeen dat ze streven naar een zo klein mogelijke lengte, respectievelijk oppervlakte. Bovendien voegen ze een showelement toe aan de wiskundeles. Aan de hand van dit didactische materiaal stellen de leerlingen van de derde graad vast bij welke configuratie de minimale lengte of de minimale oppervlakte bereikt wordt. Hier blijft het natuurlijk niet bij: ze gaan ook op zoek naar wiskundige verklaringen. Hierbij duikt een mooi stuk meetkunde op; een goede opfrissing van de meetkunde van de eerste en de tweede graad.

[ Read More ]

Wiskunde en muziek

Vaak wordt een band tussen muziek en wiskunde gelegd. Maar muziek in wiskundelessen introduceren, is niet zo eenvoudig omdat de behandeling snel te theoretisch wordt voor een muzikale leek. In deze loep behandelen we enkele eenvoudige en toegankelijke onderwerpen. We gebruiken ritmes als instap voor het rekenen met breuken, onderzoeken met logaritmen het verband tussen muzikale intervallen en snaarlengten op een gitaar en verklaren met kettingbreuken waarom een piano 12 toetsen per octaaf heeft.

[ Read More ]