Archief doorzoeken

Negen fragmenten uit de geschiedenis van de wiskunde

Deze loep bestaat uit negen historische fragmenten die bruikbaar zijn bij bepaalde leerstofonderdelen. We bespreken de priemgetallen en het getalbegrip bij de Oude Grieken, de invoering van de decimale getallen door Simon Stevin, de grafische voorstellingen van statistische data bij Florence Nightingale… Sommige fragmenten focussen op wiskundige begrippen en redeneringen uit het verleden en bevatten ook opdrachten voor leerlingen. In andere fragmenten lees je verhalen over de historische context of anekdotes over beroemde wiskundigen. Die kun je de avond voor de les lezen en dan

[ Read More ]

Wiskundeplan. Een leerplan voor en door wiskundeleerkrachten.

www.wiskundeplan.be Op dinsdag 22 mei 2023 verscheen in het nieuws dat enkele wiskundeleraren uitpakken met eigen leerplannen wiskunde. Dat leraren hun eigen leerplan schrijven, is uitzonderlijk. Meestal maken de koepels nieuwe leerplannen en gebruiken scholen die. Nu namen dus enkele leraren het heft in eigen handen. Ze schreven een leerplan voor vijf uur wiskunde in

[ Read More ]

Statistiek en de nieuwe eindtermen

De vernieuwing van de eindtermen had de afgelopen maanden veel voeten in de aarde. De eindtermen die we in Uitwiskeling 39/2 nog bespraken in functie van statistiek zijn nogmaals onder het mes gegaan. Op 29 maart werd een voorlopige versie van de minimumdoelen goedgekeurd. Daarbij werden de eindtermen van de basisvorming opgelijst onder 16 sleutelcompetenties.

[ Read More ]

Discrete and computational geometry

S. Devados & J. O'Rourke Princeton University Press, 2011, ISBN 978-0-691-14533-2 Een tijdje geleden vond ik dit boek in mijn boekenkast. Ik weet niet meer waar en wanneer ik het gekocht heb. Maar wellicht had ik me tot de aankoop laten verleiden door de prachtige hardback-uitgave op glanzend papier met indrukwekkend mooie computertekeningen. De typografische uitwerking in LaTeX is zo stijlvol dat je hier wel van moet genieten. De titel van het boek liet vermoeden dat het boek computerprogramma's bevat voor het maken van twee- en driedimensionale meetkundige tekeningen. Maar niets is

[ Read More ]

Uitdagende opgaven in groep oplossen, een aanpak gebaseerd op het IMO-spel

Het is je waarschijnlijk als wiskundeleerkracht al vaker overkomen: je vindt of bedenkt een leuk vraagstuk, maar de oplossing blijkt te moeilijk te zijn voor een toetsvraag of klassieke oefening. Geïnspireerd door het zogenaamde 'IMO-spel' ben ik aan de slag gegaan met een werkvorm die me toch toelaat deze uitdagende opgaven te gebruiken in de les. 1. Het 'IMO-spel' als inspiratie 1.1 De IMO en de stageweekends De IMO (International Mathematical Olympiad) is een internationale wiskundewedstrijd waarin de meeste landen zes leerlingen van middelbare scholen afvaardigen. De deelnemers

[ Read More ]

Vakantiecursus voor leraren wiskunde 2023

Jaarlijks organiseert Platform Wiskunde Nederland een vakantiecursus voor leraren wiskunde. In 2023 gaat deze tweedaagse voor de eerste keer door in Antwerpen (Universiteit Antwerpen) op vrijdag 25 en zaterdag 26 augustus. Dezelfde nascholing vindt ook plaats in Amsterdam op vrijdag 1 en zaterdag 2 september (CWI). Het thema van dit jaar is Priemgetallen.Hoofddocent is Frits

[ Read More ]

Vacatures wiskunde bij de Examencommissie

Binnen de vakgroep wiskunde in de examencommissie zijn er 2 openstaande vacatures wiskunde. De vacatures vind je terug op https://examencommissiesecundaironderwijs.be/werken-bij-de-examencommissie. De examencommissie organiseert examens voor een divers doelpubliek dat om heel uiteenlopende redenen via zelfstudie een getuigschrift of diploma secundair onderwijs wil behalen. Dit bieden ze: Je wordt gedetacheerd voor een schooljaar met mogelijkheid tot

[ Read More ]

Statistiek in de derde graad humane wetenschappen

In o.a. de studierichting humane wetenschap komt er meer aandacht voor statistiek. Dit moet deze leerlingen beter voorbereiden op vervolgstudies zoals psychologie, pedagogie of sociologie. We brengen het toetsen van hypothesen eerst informeel aan en pas daarna gaan we in op het kansmodel van de binomiale verdeling en de betrouwbaarheidsintervallen. De nadruk ligt eerder op interpretatie en inzicht dan op wiskundige formules. We eindigen met het verslag van een vakoverschrijdend project.

[ Read More ]

Totaalcijfers op de rapporten

Enkele jaren geleden besloot onze school de rapporten te herdenken in samenspraak met leerlingen, leerkrachten en ouders. Er kwam onder andere uit de bus dat er enkel nog percentages zouden vermeld worden. Dit zou de leesbaarheid van het rapport vergroten. Ook zouden we overstappen naar een aangroeirapport waarop niet alleen het percentage van de lopende maand zou vermeld worden maar ook het voorlopig behaalde semesterpercentage. Zo kregen de leerlingen en de ouders meteen ook een zicht op het mogelijke eindresultaat, mocht het semester op dat moment al afgelopen zijn. Er was heel wat

[ Read More ]