Archief doorzoeken

De stelling van Ptolemaios, een ideale context om te leren bewijzen

1. Bewijzen in de wiskunde Bewijzen vormen een belangrijk aspect van het wiskundeonderwijs. Zeker niet alleen het leren en reproduceren van bewijzen, maar ook en vooral het zelf opbouwen van redeneringen en zoeken naar bewijzen. De stelling van Ptolemaios is een klassieke stelling over koordenvierhoeken. Het bewijs steunt op gelijkvormige driehoeken en omtrekshoeken. Het boeiende is dat de driehoeken die je op de tekening ziet (en die inderdaad gelijkvormig zijn) niet nuttig zijn om het bewijs af te werken. In dit artikel laat ik zien hoe je samen met leerlingen `van achter naar voor'

[ Read More ]

Wiskunde en darts

Ik geef wiskunde in de B-stroom van PT2O, een praktisch technologische school in Turnhout. Vorige jaren ervaarde ik dat leerlingen vaak moeite hadden met hoofdrekenen. Het is dan ook nog eens bijzonder saai om 100 hoofdrekensommen te maken en te blijven oefenen en oefenen… Wanneer ik evalueerde, bleken diezelfde leerlingen het ook nog eens niet veel beter te doen. Toen ik 1,5 jaar geleden begon te darten, merkte ik hoeveel volwassen mensen er botsten tegen het hoofdrekenen. Het was steeds zoeken naar een schrijver om de scores bij te houden. Vaak stonden dezelfde mensen aan het bord te

[ Read More ]

MindYourDecisions – Find the area shaded in blue

Find the area shaded in blue https://www.youtube.com/watch?v=9B8sxXZV18Q Mind Your Decisions Mind Your Decisions is een populair YouTubekanaal onder wiskundigen. Het kwam al vaker aan bod in Uitwiskeling. Het kanaal wordt beheerd door de wiskundige en econoom Presh Talwalkar, die er bijna wekelijks nieuwe wiskundepuzzels op post. De eerste en laatste zin van elke filmpje is voorspelbaar: Hi, I am Presh Talwalkar en See you next time on Mind Your Decisions where we solve the world's problems one at a time. Presh startte in 2007 een blog mindyourdecisions.com waarop hij persoonlijke

[ Read More ]

Nieuwsgierig? Uitdagende problemen

Jacques Jansen Euclides 98/4 (2023), 36-40 Met enkele mooie, uitdagende problemen prikkelt Jacques Jansen de nieuwsgierigheid van leerlingen en lezers. Problemen die op verschillende manieren kunnen worden opgelost. Problemen die niet af zijn wanneer een oplossing gevonden is, maar die uitnodigen om te veralgemenen. De glijdende geodriehoek [kader  titel=Probleemstelling]De schuine zijde [latex][AB][/latex] van een vaste gelijkbenige rechthoekige driehoek [latex]ABC[/latex] (een 'geodriehoek´) glijdt tegen een assenstelsel: [latex]A[/latex] beweegt op de [latex]x[/latex]-as en

[ Read More ]

Mini-loco’s

Henk Reuling henkreuling.nl Een mini-loco is een (digitale) schuifpuzzel, gebaseerd op kinderspeelgoed. Henk Reuling biedt op zijn website tal van mini-loco’s aan, voor leerlingen van verschillende leeftijden. Je moet elk bovenste vakje verplaatsen op het bijbehorende onderste vakje. Als je het juist hebt, ontstaat een mooie tekening. Leerlingen kunnen dit thuis of in de klas

[ Read More ]

Contrast

Juli 2022, Salerno (Italië). Op de schoolbanken van een zomeruniversiteit krijgen we les over meetkunde op een bol. Silvia Benvenuto, een enthousiaste wiskundige van de universiteit van Camerino (ergens tussen Perugia en de Adriatische kust), in Italië bekend voor haar populariserende wiskundeboeken, vuurt vragen op ons af over meetkunde op een bol: wat is hier

[ Read More ]

Infinite Powers

How Calculus Reveals the Secrets of the Universe Steven Strogatz Mariner Books, 2019, ISBN 978-0-358-29928-8 Infinite Powers is een prachtig boek dat de centrale idee van calculus en de geschiedenis ervan tegelijk zo verfrissend en toegankelijk beschrijft dat ik denk dat zowel de ervaren wiskundige als de liefhebber ervan kan genieten. Voilà, je weet wat je moet weten over dit boek. De auteur, Steven Strogatz, is hoogleraar Toegepaste Wiskunde aan de Cornell University. Hij schreef meerdere boeken over wiskunde en hij heeft een populaire podcast in samenwerking met Quanta Magazine, The

[ Read More ]

Programmeren in Python

Online videotutorials en digitaal oefenplatform Dirk Peeters, UHasselt www.uhasselt.be/tutorials-python UGent dodona.ugent.be Sinds de invoering van de nieuwe (ondertussen vernietigde) eindtermen, staat computationeel denken en in het bijzonder algoritmiek op het programma in de tweede graad. Binnen dat kader leren de leerlingen in mijn school programmeren in Python. Minstens een deel van deze programmeerlessen gaan door in de les wiskunde. Of dit een goede evolutie is, daarover zijn de meningen verdeeld. Echter, of je nu voor of tegen bent: het is een feit dat kunnen programmeren

[ Read More ]

Wiskunde met of zonder toepassingen

Op het einde van de vorige eeuw ontstond in Vlaanderen de tendens om wiskunde vanuit toepassingen aan te brengen. Nederland was onze inspiratiebron. De pleitbezorger daar was Hans Freudenthal, de tegenpool van de Belgische wiskundige Georges Papy, gekend van de moderne wiskunde. Ook Uitwiskeling sprong op de kar van de realistische wiskunde, onder meer met

[ Read More ]