Archief doorzoeken

Meetkundig denken ‘rond’ een cirkel

n het vierde jaar (ASO, TSO en KSO) staat een mooi stuk vlakke meetkunde op het programma, over middelpuntshoeken en omtrekshoeken in een cirkel en over raaklijnen aan cirkels. Deze leerstof leent zich goed om leerlingen meetkundig te leren denken, zelf eigenschappen en constructies te leren ontdekken en op zoek te leren gaan naar verklaringen en bewijzen voor wat ze ontdekt hebben.

[ Read More ]

Verklarende statistiek

De vooruitgang op ICT-gebied werpt een ander licht op de stochastiek. De aandacht die vroeger nodig was voor het werken met tabellen en voor omzettingen naar Poisson- en standaardnormale verdelingen, kan nu gebruikt worden om een inhoudelijke meerwaarde te geven aan statistische problemen. In deze loep bespreken we concrete vragen die leiden naar Bernouilli-, binomiale en normale verdelingen. Omdat de toekomstige eindtermen voor alle 'wiskunde'-richtingen een kennismaking met hypothesetoetsing vermelden, wordt ook dit onderwerp behandeld.

[ Read More ]

Getallen, een begin zonder einde

Doorheen de hele basisschool en een flink stuk van het secundair onderwijs wordt gebouwd aan het getalbegrip. We proberen met deze loep aandacht te hebben voor het gedeelte van deze leerlijn dat zich in het secundair onderwijs bevindt. We bekijken eerst welke bagage de leerlingen meebrengen uit de basisschool. Daarna behandelen we breuken (breuk als operator, procenten, decimale voorstelling, bewerkingen met breuken, ...). Bij de negatieve getallen proberen we bijvoorbeeld uit te leggen hoe je kunt aanbrengen dat min maal min plus is. Bij de reële getallen tonen we hoe je de leerlingen

[ Read More ]